Doorgaan naar hoofdcontent

Een datum en een recept

Een paar dagen geleden was ik Spaanse kip aan het maken, en bij het openknippen van een pak gezeefde tomaten viel mijn oog op de houdbaarheidsdatum.

18-06-2011

Das mijn verjaardag.
Mijn veertigste.

En op de een of andere manier vond ik dat dus heel confronterend. Om die datum daar zo zwart op wit te zien staan.
Hm.
Hopelijk ben ík tegen die tijd nog wat langer houdbaar.





Maar Spaanse kip hè, zei ik.
Zo heet het. Hier in huis.
Geen idee of het recept echt Spaans is. Ik denk het eigenlijk niet (want kerrie? Uit Spanje?).
Maar wat maakt het uit: het is wel lekker.
En heel simpel te maken.

Wat u nodig heeft voor 4 personen:

- Kip (een hele, in stukken, of 4 grote poten, of drumsticks zoveel als u denkt dat goed is. Awel, kip dus. Maar geen filet.)
- 2 uien
- 2 rode paprika’s
- 6 tenen knoflook
- 2 pakken gepureerde tomaten
- bruine suiker
- zout, kerrie.

En dan:

Braad de kip aan in een grote pan. Bestrooi met zout en (véél, véél) kerrie. Gooi, als de kip aan alle kanten zo’n beetje verkleurd is, de grof gesneden ui en paprika erbij, evenals de (hele, gepelde) tenen knoflook en laat alles een tijdje meebakken. Blus af met de gepureerde tomaten, voeg 3 eetlepels bruine suiker toe en.... klaar!
Nouja, nu nog een (paar) uur op laag vuur laten pruttelen.

Serveer er rijst bij en bijvoorbeeld een frisse groene salade met stukjes appel.