Doorgaan naar hoofdcontent

De interne scheidsrechter

Kijk, iedereen is dus tegenwoordig verslaafd aan het spelletje Wordfeud. Ik ook natuurlijk, maar daarnaast ben ik al jarenlang verslaafd aan een ander woordspelletje, dat ik zelf heb bedacht. Het wordt gespeeld tijdens het autorijden, of gewoon op straat, met de kentekenplaten van auto's.

Men neme: een nummerbord. Men late de cijfers links liggen en concentrere zich op de letters. Dat zijn er over het algemeen 4. (Hoewel de nieuwste auto's nummerborden hebben met 3 letters; een beetje jammer voor het spel, maar niet funest.)

Doel van het spel: maak van de letters één woord, door alleen klinkers toe te voegen en zonder de letters van plaats te veranderen.

Bijvoorbeeld:

TR-LG-51 kan worden: TRiLoGie

De puntentelling: elke toegevoegde klinker levert 1 punt op.
Trilogie is aldus 4 punten waard.

Het is mogelijk om medeklinkers te kopen, maar dat is duur: een medeklinker kost 3 punten. En het is voor mij persoonlijk mijn eer altijd wat te na, zo'n medeklinker kopen. Een beetje een zwaktebod. Bovendien is het ook veelal niet lucratief: Van RP-PT-37 zou bijvoorbeeld DRoPPoT gemaakt kunnen worden, dat levert aan de ene kant 2 punten op, maar het kopen van de D kost 3 punten, dat heeft dus geen zin. In bepaalde gevallen kan het echter toch verstandig zijn: RD-SR-59 kan bijvoorbeeld RoDeoSTieR worden; hier loont het kopen van de T wel, namelijk 5-3 = 2.

Harde punten zijn bij dit spel overigens niet het belangrijkste. Een leuk woord krijgt schoonheidspunten, en die zijn over het gemeen meer waard.

De regels zijn verder niet streng: een woord hoeft niet in de Van Dale te staan, als iedereen zich er iets bij kan voorstellen dan is het goed. (Als ik het spelletje alleen speel - meestal eigenlijk - dan spreek ik mijn interne scheidsrechter aan; als ik het enigszins kan verantwoorden, dan is het een woord. )

Voorbeelden:

TT-FL-77 eeTTaFeL (4 punten)
RT-HR-24 (De auto van mijn moeder) RoTHoeR. Dat is niet zo'n aardig woord, en ik bedoel er ook zeker niet mijn moeder mee, maar het kwalificeert wel, voor 3 punten.
NZ-DF-64 NaZiDuiF (4 punten)
SB-TL-89 SuBTieL (3 punten)
TS-JS-32 TaSJeS (2 punten)
LF-XN-71 (onze vorige auto) oLieFaXeN (4 punten). (Oliefaxen, u weet wel, die naar Koeweit worden gestuurd, met oliebestellingen.)
YG-BR-40 YoGaBoeR. (Of YoGiBeaR.)
SX-HK-76 SeXHoeK
02-PLD-3 PLeiDooi

Probeert u het maar eens.
Het is leuk hoor.
En u komt er nooit meer vanaf.


Oja, waar ik hier eigenlijk voor kwam.
Maakt u kennis met onze vandaag aangeschafte auto*: ons SLeTJe** 86!


*It's a Wolwo!
** Sletje levert 2 punten op. Aslaatje en silootje zouden 4 punten waard zijn, maar die zijn duidelijk minder leuk. U begint het al te begrijpen hè?