Doorgaan naar hoofdcontent

Lekker dan, zo'n bivakmutsverbod vlak voor de Elfstedentocht

Nou, het gaat er komen hè, het boerkaverbod.
Of nee, ik bedoel: Het verbod op gezichtsbedekkende kleding.
Want ook de integraalhelm en de bivakmuts mogen niet meer; we moeten vooral niet denken dat dit een verbod is jegens de Islam.
Haha.
Hahaha.
HAHAHAHAHAHAHAHAHA.
Hm.

Ik snap het ook eigenlijk niet zo goed: zo’n integraalhelm mag toch nog wel op de brommer? En dan moet je hem dus gewoon heel snel afzetten als je afstapt?
En zo’n bivakmutsverbod, dat is ook fraai, zo vlak voor de Elfstedentocht.
Lullig ook voor bankrovers. Zonder gezichtsbedekkende kleding herkent toch iedereen je? Zo dwingen ze je gewoon om iedereen dood te schieten.
Eh.
Ja.
Weet u, ik móést vroeger altijd een bivakmuts op, van mijn moeder, in de winter.
Ik haatte die dingen, want je had altijd zo’n stuk bevroren breisel onder je neus.
Maar het moest, want het was lekker warm. (U moet weten, ik heb de horrorwinter van 1979 nog meegemaakt.)
Achteraf jammer dat ik niet wist dat ik had kunnen zeggen: ‘Je moet maar blij zijn, mam, dat we niet in 2012 leven, want dan had ik je kunnen aangeven. Foei, je kind aanzetten tot iets illegaals.’

Een verbod op gezichtsbedekkende kleding. Mogen we straks ook geen zonnebril meer op? En alleen nog een pony als we beloven op tijd naar de kapper te gaan?
Flauw, okee.

Karin Dekker, wethouder in Groningen, heeft er iets op bedacht. Een statement! Ze roept alle vrouwen op om een boerka te gaan dragen.
Huh?
Ja, dat heeft ze bedacht, onder de douche ofzo.
Wat een goed idee, Karin.
Echt.
Niet.
Jemig, ik ga toch geen boerka dragen? I mean: why? Een keertje zwemmen in een boerkini, dat lijkt me nog wel grappig. Ik zou me doodschamen, om zo’n kledingstuk te dragen, zonder de religieuze achtergrond te erkennen. Dat kun je toch niet maken?
Wat een belachelijke oproep.
Maar maybe that’s just me.

Vroeger begreep ik trouwens ook al niets van de politiek, maar toen had ik nog wel het idee dat daar mensen zaten die wisten wat ze deden. Geen idee of dat zo wás hoor, maar dat dacht ik dus in elk geval. Daar waren van die wijze meneren, Van Agt en Den Uyl enzo, en die zeiden dan allemaal dingen waar ik niets van snapte dus dan zou het wel goed zijn.
Ik verlang daar soms enorm naar terug.