Doorgaan naar hoofdcontent

Klinkt als een verrekte goed raam





Haha.
Ja.


Ik ben sowieso eigenlijk wel een beetje zat van die uitdrukking 'out of the box denken'.

Het is namelijk ook nog eens niet goed.
Het ís niet 'out of the box'.
Het is: 'outside the box.'
Buiten het hokje.
Buiten de kaders.
Dus: outside the box, niet out of the box.
Echt.
Out of the box, dat is wat baby's willen.


Ik zou zeggen: gewoon weg met die box. Opbergen die doos, boven op een plank, niet meer aan denken. Tot het straks misschien ineens weer heel hip wordt om in the box te denken.
Ik geloof daar wel in. Dat over twintig jaar de mensen tegen elkaar zeggen: ‘Je moet eens wat meer in the box denken, jij.’



Iemand attendeerde me vandaag op www.vaagtaal.nl, een website met allerlei uitwassen van de huidige ‘bobotaal’; een bonte verzameling van woorden en uitdrukkingen om verbaal mee te imponeren en tegelijkertijd niets te zeggen.

Zoals: comfortzone.
Daar moet je vooral uit, hè, tegenwoordig. Out of your comfort zone! Want daar gebeurt het; the magic happens outside your comfort zone. (Net als met die box denk ik dat dit ook vanzelf weer omdraait. Over een tijdje zeggen de mensen tegen elkaar: ‘Je moet eens wat meer in je comfortzone gaan zitten.’ Let op mijn woorden.) 


Wat ik ook heel erg vind: terugkoppelen.
Het is nog helemaal niet zo lang geleden dat je nog gewoon kon komen vertellen hoe iets was verlopen. Maar nu moet je ineens alles terugkoppelen.
Met je klimhaak. 


Het woord dat volgens de website de vaagtaalverkiezing 2014 heeft gewonnen is: Kwaliteitsvenster. 
Een terechte winnaar, als je het mij vraagt.
Kwaliteitsvenster, dat is inderdaad nógal vaag. Ik kan niet eens bedenken wat het zou kunnen zijn. Het klinkt als een verrekte goed raam, maar dat zal het wel niet zijn. 

Nja. Ga maar eens kijken op vaagtaal.nl